Bio

Martine de Kok

Martine de Kok – Zeer goed hout

Nederlandstalige Indie

Na een EP ‘Woestijn’ en haar debuutalbum ‘Plaatselijk verkeer’, stelde Martine de Kok in februari 2016 haar tweede plaat voor: ‘Zeer goed hout’. Ze slaat hiermee nog meer haar eigen koppige weg in. De pers is enthousiast. Zowel DE STANDAARD als MARIE CLAIRE vinden het dringend tijd dat Martine bij het grotere publiek bekend wordt. RIFRAF heeft het dan weer over een ‘waardevolle geloofsbrief voor de nieuwe kleinkunst anno 2016’.

Eigenzinnige, vaak minimalistische songs met scherpe herkenbare teksten, die ergens tussen Hanne Hukkelberg, Tom Waits, Jonathan Forsley en sprookjes laveren. Over de tijd, over kleine maar grote stappen zetten, over reizen en richtingen kiezen, over de platgetreden paden van de liefde, over het hals-over-kop wijzigen van de koers. En over éénzaten.

Soms rauw, soms zoet, maar zelden plakkerig en graag 90 graden dwars.

Terwijl ‘Plaatselijk verkeer’ eerder een compilatie was van verschillende songs, is ‘Zeer goed hout’ één geruststellend verhaal. Martine arrangeerde o.a. voor een 60-koppige fanfare. Peter Desmedt (The Antler King, Pomrad, De Beren Gieren…) zat achter de knoppen.

Zeer goed hout klinkt als Zeer goed hout, en als niets anders.

Martine de Kok studeerde af aan de voormalige Studio Herman Teirlinck, richting Kleinkunst, waar ze les kreeg van o.a. Wannes Van de Velde, en studeerde vervolgens piano op de Antwerpse Jazzstudio bij o.a. Augusto Pirodda. Ze volgde extra workshops bij o.a. Bram Vermeulen, Jef Neve, Kenny Werner, en daarnaast Schilder- en Tekenkunst op de Antwerpse Academie. In 2011 stond ze in de finale van het Utrechts Kleinkunstfestival, en in dat najaar won ze zowel de jury- als de publieksprijs van de Belgisch/Nederlandse songwedstrijd ‘Grensincidenten’, in een organisatie van Nekka. Martine stond met haar eigen muziek al op menig podia (Dranouter, Gentse Feesten, Arenberg, De Roma…). Ze werkte nauw samen met o.a. Herman van Veen, en componeert, schrijft en speelt bij Theater FroeFroe, en andere gezelschappen. In 2014 componeerde ze de muziek voor ‘Plein Publiek’, een luisterspel van Maarten Westra Hoekzema (productie van Het Paleis). Vanaf oktober 2017 speelt ze bij Theaterwerkplaats Het Gevolg een voorstelling voor jongeren: ‘Vuil Vel’, naar de boeken ‘Vuil Vel’ en ‘Beest in bed’ van Marita De Sterck.


Over ‘Zeer Goed Hout’:

-De Standaard: ‘Persoonlijk, muzikaal gedurfd, én ze is goed met woorden: waarom kennen we Martine de Kok niet beter?’

-RifRaf: ‘Martine de Kok is vooral sterk in het rijmend uittekenen van karakters en personages. Waardevolle geloofsbrief voor de nieuwe kleinkunst anno 2016!’

-Marie Claire: ‘De muziek doet opvallend rijk en veelzijdig aan, met veel ruimte voor speelse blazers en sprankelend glockenspiel. Hoog tijd dat ze bij een groter publiek bekend wordt.’

 

Over debuutplaat ‘Plaatselijk verkeer’:

-De Standaard: ‘…ambachtelijkheid, puurheid, persoonlijkheid…’ ****

-De Morgen: ‘De titelsong is een juweel en ook het nummer Woestijn geeft aan dat Martine het talent beheerst om een spitse tekst te schrijven.’ ***

-RifRaf: Martine de Kok is een jongedame met pit, een goed gevoel voor humor en een scherpzinnig observatievermogen. Exquise muzikale smaak die reikt van jazz tot Balkan, van kleinkunst tot wals. Martine klinkt als een nichtje van Guido Belcanto, Bram Vermeulen en Randy Newman. Een uiterst aangename kennismaking!’

Bandleden

Martine de Kok: zang, toetsen & accordeon • Tine Allegaert: trompet, glockenspiel & backings • Lieze Heuninck: trombone, glockenspiel & backings • Seba Thomé: contrabas, el. bas & backings • Tijl Piryns: drums, percussie, trompet & backings